یاد و رسم زندگی ..

افراد ساکت -حقیقتا- پر سر و صدا ترین افکار را دارند ..

یاد و رسم زندگی ..

افراد ساکت -حقیقتا- پر سر و صدا ترین افکار را دارند ..

سوره حمد

شنبه, ۲۶ بهمن ۱۳۹۲، ۰۷:۴۸ ب.ظ

از جایی که از تکرار بیزارم و تنوع رو دوست دارم، خواستم از این به بعد لابه لای این پست هایی که می ذارم که اغلب بیان اتفاقات روزانه است، یه پست های ارزشمندتری هم بذارم...

تا الان این پست ها رو تو فضای اختصاصی می ذاشتم ولی الان پشیمون شدم...

خوندن یکسری مطالب لذت خاص خودش رو داره و به اشتراک گذاشتن این مطالب با خوانندگان وبلاگ وخوندن اونها با این افراد لذتش بالاتر هم هست...


-          البته اگر کسی مطالب جالب تری در مورد هر پست می دونه ما رو بی نصیب نذاره :- )

پس با سوره حمد شروع می کنم : (بخشی از نکات جالب از دید من! )

+ این سوره در مکه نازل شده.

+ پیامبر(ص): الحمد ام القرآن

+پیامبر(ص): هر مسلمانی سوره حمد را بخواند پاداشش اندازه کسی است که دو سوم قرآن را خوانده( طبق نقل دیگری انگار تمام قرآن را خوانده).

+امام صادق(ع): شیطان چهار بار فریاد کشید و ناله سرداد، نخستین بار روزی که از درگاه خدا رانده شد، سپس زمانیکه از بهشت به زمین تنزل یافت، سومین بار زمان بعثت محمد(ص) بعد از فترت پیامبران بود و آخرین بار زمانیکه سوره حمد نازل شد!!

+ رحمان ---> رحمت عام (همه)

+ رحیم ---> رحمت خاص خدا (وکان بالمومنین رحیما: خدا نسبت به مومنان رحیم است.)

+ نتیجه اخلاقی---> انسان ها باید اساس زندگی را رحمت و محبت قرار دهند و خشم را کنار بگذارند مگر در مواقع ضرورت. (یا من سبقت رحمته غضبه : ای خدایی که رحمتت بر غضبت پیشی گرفته است.)

  • م.ح.

نظرات  (۶)

عدل بهتره یا جود ؟
پاسخ:
هردو
فقط می تونم بگم هر دو خوبن این طوری که تو پرسیدی،
اگه تعریفت رو از هرکدوم بدونم شاید دقیق تر بتونم جواب بدم :-)
آخر ز چه گویم نیست،با (جوشن کبیرِ عزیزم) نظرم چون هست، چون هست...چون هست!
پاسخ:
:-)
تو بگو تعریفت چیه !؟
تو که میگی جفتش خوبه بگو تعریفت چیه که بفهمیم کجا این خوبه کجا اون ..
پاسخ:
اولین تعریفی که به ذهنم میرسه اینه که، وقتی استحقاق ها مساوی باشند برای عده ای، باید مساوات و عدم تبعیض رعایت بشه .
امام علی(ع) هم گفتند: " العدل یضع الامور مواضعها"
تازه یه جا هم مولوی اینطوری گفته:
عدل چه بود؟وضع اندر موضعش ظلم چه بود؟وضع در نا موضعش
عدل چه بود؟آب ده اشجار را ظلم چه بود؟آب دادن خار را
-خلاصه اینکه تعریفها چند جهت دارن، اجتماعی-اخلاقی و ..-
که خب این یکی از صفات خداست و قطعا خوبه!

اما جود....
تنها معنی ای که به ذهنم میرسه،
یعنی بخشش، که میتونه مال باشه یا معنوی مثل دانش و ...


ایهیم...
بسی خووب !
با چه منبعی تفسیر رو شروع کزدی؟
پاسخ:
ایت الله مکارم شیرازی.
منابع رو دسته اول تر ذکر کنید.
تفسیر آیت الله مکارم، کافی نیست؛ ایشون از کجا نقل کردند؟
پاسخ:
این نکاتی که نوشتم فقط و فقط با استناد به کتاب تفسیر ایشون هست و اگر ایشون نوشته بودند، من هم ذکر می کردم...
یکی از دلایلی که تصمیم داشتم پست هایی در این جهت بذارم این بود که افراد زیادی قران رو تفسیر کردند و من فعلا از کتاب ایشون این مطالب رو میخونم، که البته دوست دارم اگر کسی تفسیر دیگه ای خونده یا منبع موثق دیگه ای رو می شناسه معرفی کنه، استقبال هم می کنم...
توی پست هم غیر مستقیم اشاره کردم که قصدم اینطوره و اصراری ندارم حتما این مطالب موثق ترینن و تفسیر دیگه ای وجود نداره!
هدفم از طرح این موضوع اشنا شدن با دیدگاه های مختلف بود.
بله حرفتون درسته،مکارم کافی نیست ولی نقطه شروع خوبی می تونه باشه برای پیگیری های بعدی.
محیا 
بهت گفتم .من از تفسیر عبد العلی بازرگان شروع کردم
تا جز سه گوش کردم.خیلی جذاب بود.اما میفهمیدم ذهنم گرایش به یک سری مساىل دیگه پیدا کرده. رفتم ١٨٠ درجه شو خوندم.یعنی اقای قراىتی... یه سوره رو هم نتونستم تموم کنم با اون حتی. ببین حالا یکی دو جزء که جلو بری میفهمی ک باید خودت رو به آب و آتیش بزنی تا واقعیتش رو تازه به اندازه ی وسعت فکرت بگیری.         
آقای مکارم رو هم ک تو مسیج نظرمو گفتم.اصلا به این و اون فکر نکن.مثل من نشو. با یکی جلو برو تا ته.صرف فکر کردن روی ترجمه و همون تفسیر و بعد برداشت نهائی خودت بهترین شروعه...موفق باشی بغلدستی جونی....
ام اف تی هم که هست پیشت ! بتاز D: 


پاسخ:
تا حد خوبی باهات موافقم، اینکه بالاخره باید از یه کدوم از اینا شروع کرد ولی خب بهتره وقتی با یه کتاب شروع میکنی پیش بری، کنارش نظرات دیگه، احادیث معتبر رو هم بخونیم و بعدش هم که خدا موهبتی به نام عقل بهمون داده که ببینیم کی درست میگه، کدوم شاهد معتبرتره ...
از اینها گذشته، من یه سری اهدافی رو می خواستم با این کار دنبال کنم که متوجه شدم این راه برای اون هدف ها میلنگه، کمه، به این اطلاعات که کلن برای هر ایه نهایتا نصف صفحه بخونیم،بسنده کردن و فقط هم از یک منبع پیش ببریم کار رو و در کمال بی خبری از یه سری واقعیات بخوایم بخونیمشون، خود به خود ذهنمون با یکسری سلایق( که ممکنه با درصد احتمال کمی هم حتی درست نباشه )، جهت میگیره .
حالا دیدمت بیشتر حرف می زنیم.
بازم اصرار دارم به اون نظرم که شعری بود که اصن انگار واسه خودت گفته شاعر....
دلم یک دوست می خواهد......
بگوید کی کجا باشم.....
ارادتمندیم :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی